16فوریه 2022 - بر اساس نتایج یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله ی تغذیه، یک برنامه غذایی آماده برای کمک به مدیریت سطح کلسترول خون- حتی زمانی که شرکت کنندگان آن را به عنوان جایگزینی برای مقدار کمی از خوراکی های مشابه در روز می خوردند- تأثیر معنی داری در کاهش کلسترول داشت.

سطح کلسترول خون، اهمیت زیادی دارد زیرا با خطر تصلب شرایین یا تجمع یک ماده چربی به نام پلاک در داخل رگ های خونی مرتبط است. آترواسکلروز می تواند منجر به چندین مشکل خطرناک قلبی عروقی شود، از جمله بیماری عروق کرونر(CAD)، که در آن جریان خون به رگهای تغذیه کننده ی قلب محدود می شود. اگر ناحیه ای از پلاک در داخل رگ باز شود، ممکن است منجر به لخته شدن خون شده و به طور ناگهانی جریان خون را متوقف کند و باعث حمله قلبی در هنگام مسدود شدن جریان خون به قلب یا سکته مغزی ایسکمیک در هنگام مسدود شدن جریان خون به مغز، شود. در حالی که دیابت به طور مستقیم بر سطح کلسترول خون تأثیر نمی گذارد، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، همچنین سطوح غیرطبیعی کلسترول و تری گلیسیرید (نوع دیگری از مواد چرب) را به عنوان بخشی از آنچه به عنوان سندرم متابولیک شناخته می شود- شامل فشار خون بالا و افزایش چربی شکمی-، تجربه می کنند.

مدت‌هاست که مشخص شده است که انتخاب‌های رژیم غذایی بر سطح کلسترول خون در اکثر افراد تأثیر می‌گذارد- برخی از اجزای غذایی، مانند چربی‌های اشباع، تمایل به افزایش سطح کلسترول ناسالم دارند و برخی دیگر، مانند فیبر غذایی، سطح کلسترول ناسالم را کاهش می‌دهند. اما بسیاری از پزشکان به دلایل مختلف، تمایلی به تجویز غذاها برای کمک به کاهش کلسترول ندارند. این دلایل ممکن است شامل: دشواری درک نحوه ی عملکرد یک برنامه غذایی برای یک بیمار، عدم اطمینان از اینکه بیمار از برنامه غذایی پیروی می کند، و فقدان مطالعاتی باشد که نشان دهد مداخلات غذایی خاص منجر به بهبود سطح کلسترول می شود.

مطالعه ی اخیر با هدف رفع همه این نگرانی‌ها، با بررسی اثرات خوردن میان وعده‌های تخصصی طراحی شده برای کمک به مدیریت سطح کلسترول خون، انجام شد. این میان‌وعده ها، متعلق به شرکتی به نام Step One Foods، است و حاوی فیبر، اسیدهای چرب، فیتوسترول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که اجزای شناخته شده ای برای کمک به بهبود سطح کلسترول خون می باشند. نمونه‌هایی از محصولاتی که در این مطالعه گنجانده شده‌اند، شامل شکلات‌های این شرکت و اسموتی‌های توت‌فرنگی و موز است.

شرکت کنندگان در این مطالعه، 18 مرد و 36 زن با میانگین سنی 49 سال و میانگین کلسترولLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا "بد") 131 میلی گرم در دسی لیتر بودند که بسیار بالاتر از محدوده ی مرجع رایج است که بین 50 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر می باشد. این مطالعه شامل دو دوره مداخله ی متفاوت بود که هر کدام چهار هفته طول می ‌کشید و با یک دوره ی توقف چهار هفته‌ای از هم جدا می شدند. در طی یکی از دوره‌های مداخله، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد که غذاهای مختلفی از شرکت Step One Foods بخورند، و آنها را جایگزین خوراکی‌های مشابهی کنند که قبلاً مصرف کرده‌اند. در طول دوره ی مداخله دیگر، به شرکت کنندگان انواع تنقلات موجود در فروشگاه های غذایی که جمله ی "بهتر برای شما" درج شده است، داده شد. همچنین دستورالعمل های مشابهی برای مصرف این میان وعده ها به آنها داده شد. در طول هر دو دوره ی این مداخلات، به شرکت کنندگان گفته شد که از تغییر هر عادت دیگری اجتناب کنند.

مداخله غذایی با کاهش LDL و کلسترول تام مرتبط است

محققان دریافتند که در طول دوره چهار هفته‌ای که شرکت‌کنندگان اقلامی از میان وعده های شرکت Step One Foods مصرف می‌کردند، میانگین کلسترول LDL آنها به طور متوسط ​​حدود 9٪  و میانگین سطح کلسترول کل آنها حدود 5٪ کاهش یافت. در طول دوره چهار هفته‌ای بعدی که شرکت‌کنندگان در آن میان‌وعده‌های «بهتر برای شما» را مصرف کردند، هیچ کاهشی در سطح کلسترول مشاهده نشد. هیچ معیار اندازه گیری شده ی دیگری از جمله تری گلیسیرید،HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا، یا کلسترول "خوب")، گلوکز ناشتا، یا انسولین در خون افراد شرکت کننده در این مطالعه، در طول هر دو دوره تغییر قابل توجهی نکرد.

دکتر استفن کوپکی، متخصص قلب و مدیر کلینیک عدم تحمل استاتین در کلینیک مایو در روچستر، گفت: بر اساس نتایج مشاهده شده در مطالعه ی ما، استفاده از این نوع غذا به عنوان رویکرد دارویی، گزینه‌ها را برای متخصصان پزشکی و بیماران گسترش می‌دهد. اوادامه داد: استاتین ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول هستند که به طور گسترده تجویز می شوند، که عموما بسیار مفید هستند اما می توانند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کنند که مصرف آنها را غیرقابل تحمل می کند. بسیاری از بیمارانی که تمایلی به مصرف داروهای استاتین ندارند یا قادر به مصرف داروهای استاتین نیستند، ممکن است بتوانند با یک مداخله واقعی مبتنی بر غذا، به کنترل کلسترول یا چربی خون بالای خود کمک کنند.

سایر محققان در این بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کردند که واداشتن افراد به تغییر رژیم غذایی خود معمولاً بسیار چالش برانگیز است و باعث می شود بسیاری از پزشکان حتی در این جهت تلاشی نکنند. اما در این مطالعه، نتایج 95 درصد از شرکت‌کنندگان که از رژیم میان‌وعده طبق دستورالعمل پیروی می‌کردند، نشان داد اگر غذاهای مفید، خوش طعم و در دسترس، وجود داشته باشند، ممکن است پزشکان بتوانند نوعی رژیم غذایی را برای کمک به بهبود سطح کلسترول برای بیماران، تجویز کنند. این که آیا مطالعات دیگر مانند مطالعه ی اخیر، بیمه درمانی را برای پوشش چنین نسخه هایی متقاعد می کند، هنوز یک سوال باز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/16/food-intervention-shown-to-lower-cholesterol-levels/